dinsdag 22 januari 2008

Visual Studio 2008 van Beta naar Full Version (problemen onder vista)

Van de week heb ik de volledige versie van VS2008 gescoord een nodige upgrade vanaf mijn Beta 2 versie.

Zoals het upgraden van alle Beta's naar Full versions is het nogal een monniken werkje.

Eerst moeten een flink aantal onderdelen van de Beta geuninstalled worden en vervolgens moet de full version geinstalleerd worden.

De beta bestaat uit de volgende onderdelen die ook in DEZE volgorde geuninstalled moeten worden:

Remove "MSDN Library for Visual Studio 2008 Beta"
Remove "Microsoft SQL Server Compact Edition 3.5"
Remove "Microsoft SQL Server Compact Edition 3.5 Design Tools"
Remove "Microsoft SQL Server Compact Edition 3.5 for Devices"
Remove "Microsoft Visual Studio Performance Collection Tools"
Remove "Windows Mobile 5.0 SDK R2 for Pocket PC"
Remove "Windows Mobile 5.0 SDK R2 for Smartphone"
Remove "Crystal Reports 2007"
Remove "Visual Studio Asset System"
Remove "Microsoft Visual Studio Web Authoring Component / Microsoft Web Designer Tools"
Remove "Microsoft Visual Studio 2005 Tools for the 2007 Microsoft Office System Runtime"
Remove "Microsoft Visual Studio 2005 Tools for the 2007 Microsoft Office System Runtime Language Pack" (non-English editions only)
Remove "Microsoft Visual Studio Tools for Office Runtime 3.0"
Remove "Microsoft Document Explorer"
Remove "Microsoft Document Explorer 2005 Language Pack" (non-English editions only)
Remove "Microsoft Device Emulator 3.0"
Remove "Microsoft .NET Compact Framework 3.5"
Remove "Microsoft .NET Compact Framework 2.0 SP1"
Remove ".NET Framework 2.0 SDK"
Remove "Microsoft Visual Studio Codename Orcas Remote Debugger"
Remove "Microsoft Visual Studio 64bit Prerequisites Beta" (64-bit platforms only)
Remove "Microsoft .NET Framework 3.5"

Natuurlijk las ik dit pas na het uninstallen van VS 2008 Beta (ook wel orcas release) en moest ik daarna gaan puinruimen.

Eerst ben ik begonnen met het uninstallen van een aantal updates (3x zo'n KB nummer)
Vervolgens heb ik het .Net 3.0 en 3.5 framework geuninstalled (en dat onder vista)

Na mijn systeem goed opgruimd te hebben en een keer of 3 een reboot kreeg ik de volgende melding bij het selecteren van de VS2008 onderdelen.

Some component must be installed in C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 9.0\ directory. Check that you have write permissions and enough space in that directory

Verder kon ik mijn c:\ schijf niet selecteren als doelstation en kreeg ik soms een foutmelding in de trant van:

Illegal disk check if there is enough disk space or the drive isnt write-protected

Hierna dus maar mijn hele schijf read/write gemaakt voor de gebruiker Everyone en zoveel mogelijk ruimte vrij gemaakt (door de beta installatie files te verwijderen :()

Dit werkte dus allemaal niet. Na een uurtje googlen en nog het een en ander uninstallen zat ik met een systeem zonder VS2008 en flink wat projecten in 2008 geschreven.

De installatie van VS maakt in je %temp% directory allerlei error logs aan waarin alle foutmeldingen staan vermeld. Na het legen van de temp directory niet nog meer succes. (een transient upgrade check allerlei foutmeldingen niet dubbel, als bij de eerste install er bijvoorbeeld onvoldoende schijfruimte vrij is checked hij dat niet nog een keer, op zich al vervelend maar bij een OS upgrade storend dat hij niet nog een checked (yeah MS examens))

Het log bestand waar je nog eens rustig kan lezen wat er allemaal fout ging heet :
dd_install_vs_vstscore_90.txt

Een van de eerste regels hierin is (op mijn systeem):
[01/21/08,15:12:38] Setup.exe: Command line: D:\VS2008\setup\setup.exe /LAUNCHER="C:\Users\Barfield\AppData\Local\Temp\" /HWND="721870" /NoExclude

Hierna kwam ik dus al snel tot de conlusie als de UI bombed dan maar via de command line installen.

Met de opdracht setup /q (van quiet) verliep de installatie zonder problemen en ik kan nu weer VS2008 gebruiken. Het nadeel hiervan is wel dat je vervolgens een uur lang niet kan zien dat de installatie succesvol verloopt. Updates van de log bestanden kunnen lang duren, tijdens de installatie van het 3.5 framework was de isntaller bijvoorbeeld 15 minuten stil. Onder de taskmanager was wel te zien dat er allerlei setup.exe threads draaieden maar niet dat ze bijvoorbeeld IO in en uitvoer hadden of dat ze veel processort tijd vroegen.

Verder heeft mij quit installer geen SQL express geinstalleerd :D

Al met al een nutteloze dag met veel vallen en opstaan, maar eindelijk mijn VS 2008 geinstalleerd.

Geen opmerkingen: